BERÄTTELSE
Timo Kaarlela och Mikko Haapsaari var nyfikna och aktiva pojkar redan som barn. Utanför skolan tjänade Kaarlela pengar som trollkarl och Haapsaari samlade flaskor eftersom han inte ville be sina föräldrar om pengar.
Vid sidan om den tidigt påbörjade företagarkarriären studerade Kaarlela pedagogik och fungerade som coach för välbefinnande. Haapsaari i sin tur studerade för att bli kock och därefter städtekniker. De har båda en betydande företagarkarriär inom städbranschen. Kaarlela har drivit eget företag inom rengöringsbranschen i över 10 år och Haapsaari redan 30 år.
De träffades år 2017 på Business Network International evenemanget. Kaarlela blev imponerad då Haapsaari presenterade sig som dammtussviskare. Ett gemensamt intresse hittades genast när dom började prata om hur man kunde förändra städbranschen så att den skulle bli tryggare och miljövänligare. Giftiga städkemikalier är ett av dom största problemen inom städbranschen.
Kaarlela och Haapsaari är båda intresserade av nya alternativ som gör städningen tryggare och enklare för städpersonal samt användare av utrymmen. Båda hade redan tidigare lärt känna mikrobernas nyttor för välmående.
Efter att ha bekantat sig med branschens undersökningar blev de intresserade av mikrobernas nyttor även i städning, men de var inte nöjda med städmedel som baserade sig på mikrober eftersom dom innehöll kemikalier. De bestämde sig för att utveckla sin egen metod som skulle vara gift- och kemikaliefri och skulle garantera, att mikroberna verkligen skulle fungera då man använder dom för städning.
I augusti 2018 grundades Green Berry Oy Ab och städmetoden döptes till Ownwell för att beskriva innovationen som baserar sig på renat vatten och levande mikrober. Metoden är unik eftersom den förenar mikrobiologi och kemikaliefrihet.
Så som för många företagare blev det först lite gropar i vägen och en skymt av brist på tro. Efter allt sökande, forskning, testande och hjälp av otaliga forskare och experter samt Business Finlands finansiering har bitarna fallit på sin plats till slut.
”Nu är produktkonceptet klart och vi kan stå bakom den. Arbetet inom forskning och produktutveckling fortsätter ändå”, säger Kaarlela. Förutom den finska marknaden har de allvarligt som mål att även nå internationella marknader.
Kaarlela och Haapsaari har båda stora familjer. För sina egna barns skull försöker dom tänka positivt optimistiskt på framtiden.
”Meningen är ju, att mänskan alltid ändrar världen så att den blir aningen bättre än den som man själv fått motta. Jag vill jobba med något som är en del av en lösning och inte en del av ett problem. Jag blir inspirerad av möjligheten att påverka otaliga människors vardag positivt”, säger Kaarlela.